Bratislava
23. novembra (TASR) – Franco Nero patrí k hereckým hviezdam svetového
formátu. Stále aktívny umelec si zahral v množstve filmov. Svoj talent
predviedol v rôznych žánroch, no s jeho menom ostanú navždy spojené
"spaghetti westerny", teda filmy režírované a produkované Talianmi,
často v spolupráci s inými európskymi krajinami.
Od narodenia významného herca Franca Nera uplynie v utorok 23. novembra 80 rokov.
Francesco Clemente Giuseppe Sparanero, známy pod umeleckým menom Franco
Nero, sa narodil 23. novembra 1941 v meste Parma na severe Talianska. Už
v mladosti spoluorganizoval divadelné inscenácie a spieval v miestnom
opernom zbore aj v jazzovej kapele. Po strednej škole krátko študoval
ekonómiu v Miláne, no toto univerzitné vzdelanie zanechal a ďalej svoj
talent rozvíjal v divadle Piccolo Teatro di Milano.
Začiatkom 60. rokov minulého storočia sa presťahoval do Ríma, kde
začínal s menšími úlohami. Do sveta filmu vstúpil drámou Pelle viva
(1962) a už jeho prvá titulná úloha v klasickom westernovom príbehu
Django, do ktorej ho v roku 1966 obsadil Sergio Corbucci, vzbudila
záujem publika. V tomto období sa taktiež predstavil ako Ábel vo
veľkofilme Biblia. Rok na to sa spoznal s herečkou Vanessou Redgrave, s
ktorou vstúpil do manželstva až v roku 2006. Za zoznámenie s umelkyňou
vďačí historickému muzikálu Camelot (1967). Za postavu rytiera Lancelota
na dvore kráľa Artuša vo filmovej verzii tohto broadwayského muzikálu
získal nomináciu na Zlatý glóbus.
Spolu s Claudiou Cardinale sa objavil v mafiánskom filme Deň sovy (Il
giorno della civetta), ktorý taliansky režisér Damiano Damiani nakrútil v
roku 1968. Po boku Anthonyho Quinna sa ako jeho verný druh predviedol
vo westerne Hluchý Smith a Johnny Ears (Amigos, Los, 1973). V
dobrodružnej snímke Biely tesák (Zanna Bianca, 1973) nakrútenej na
motívy presláveného románu Jacka Londona stelesnil odvážneho žurnalistu
Jasona Scotta.
Taliansky režisér Enzo G. Castellari mu v roku 1975 dal príležitosť v
paródii na spaghetti westerny s názvom Vôňa cibule (Cipolla Colt). Nerov
výkon v úlohe pestovateľa a neochvejného konzumenta cibule, s ktorou
dokonca aj bojuje, vyvoláva dodnes úsmev na tvári divákov.
Oveľa vážnejšiu rolu získal v talianskej kriminálnej dráme Úctyhodní
ľudia (Gente di rispetto, 1975). Pod vedením Castellariho si zahral
indiánskeho miešanca, ktorý predviedol krvavú pomstu svojim nepriateľom
vo westerne Odplata (Keoma, 1976).
Aj napriek nedostatočnej znalosti angličtiny bol súčasťou britskej a
americkej filmovej produkcie, ktoré reprezentujú snímky The Virgin and
the Gypsy (1970), Oddiel 10 z Navarone (Force 10 from Navarone, 1978),
či akčný film Biely nindža (Enter the Ninja, 1981).
Nemecký režisér Rainer Werner Fassbinder mu ponúkol rolu homosexuálneho
poručíka Seblona vo filme o ľudských citoch a túžbach Querelle (1982). V
roku 1987 snímkou Django sa vracia (Django 2: il grande ritorno)
nadviazal na hit zo šesťdesiatych rokov. Vedľa Brucea Willisa ho diváci
mohli vidieť v americkom thrilleri Smrtonosná pasca 2 (Die Hard 2,
1990).
Nero si nielen zahral, ale bol aj spoluatorom westernu Jonathanova
pomsta (Jonathan degli orsi, 1993), ktorý opäť režíroval Castellari.
Maďarský režisér Gábor Koltay mu dal príležitosť prezentovať sa v
historických drámach Honfoglalás (1996) a Sacra Corona (2001).
V roku 2004 sa zhostil postavy zvodného fotografa Bakchusa v komédii
nabitej sexom Post Coitum v réžii Juraja Jakubiska. Ten ho obsadil aj do
historického filmu Bathory (2008), kde Nero stvárnil kráľa Matyáša II.
Pred kamerou účinkoval aj v nemeckej krimikomédii Miláčik, som vrah
(Mord ist mein Geschäft, Liebling, 2009) i v americkej romantickej
komédii Listy pre Júliu (Letters to Juliet, 2010). V roku 2012 si zahral
vo westerne Divoký Django (Django Unchained) od Quentina Tarantina.
V posledných rokoch bol súčasťou filmov ako napríklad Otzi, muž z ľadu
(Der Mann aus dem Eis, 2017) či Prípad Collini (Der Fall Collini, 2019).
Počas medzinárodného filmového festivalu Art Film Fest v Trenčianskych
Tepliciach získal v roku 1995 ocenenie Hercova misia. Na moskovskom
medzinárodnom filmovom festivale si v roku 2017 prebral cenu za
výnimočný príspevok svetovej kinematografii.